فلزیاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟ - دانلود آهنگ جدید: اسپاتیفای موزیک

این سایت در ستاد ساماندهی ثبت شده و تابع قوانین جمهوری اسلامی میباشد

فلزیاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۳ تیر ۱۴۰۳
5 views
بدون نظر

یکی از ابزارهای کاربردی و پر اهمیت در دنیای اکتشافات مکانهای قدیمی و زیر زمینی مانند معادن، فلزیاب‌ها یا همان گنج یاب ها نقش فوق العاده کلیدی در یافتن و شناسایی ذخایر ارزشمند پنهان شده در دل زمین مانند طلا، نقره، مس و دیگر فلزات را ایفا می‌کنند.

این دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته با استفاده از قابلیت‌های متنوع خود،اطلاعات دقیقی از تغییرات میدان مغناطیسی، الکتریکی یا الکترومغناطیسی مرتبط با وجود فلزات در اعماق زمین را ارائه می‌دهند.

انواع فلزیاب‌ها

بطور کلی فلزیاب ها و گنج یاب ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:

فلزیاب‌های تفریحی (VLF):

فلزیاب‌های VLF  یا همان فلزیاب‌های تفریحی،  به علت داشتن ویژگی هایی چون” وزن سبک، کاربری آسان و قیمت مناسب ” به عنوان گزینه‌ای مناسب برای افراد مبتدی و علاقمند به کاوش و جستجوی اشیاء مدفون در عمق کم میب باشند.

بررسی مشخصه های فلزیاب نوعVLF

وزن سبک: سبک وزنی این نوع دستگاه گنج یاب امکان حمل و نقل آسان را برای کاوشگران در مکان‌های مختلف فراهم می‌کند.

عمق کاوش کم:از آنجایی که حداکثر عمق کاوش این نوع فلزیاب‌ها حدودا کمتر از یک متر است، انتخابی مناسب برای افرادی است که میخواهند اجسامی به بزرگی یک متر مربع را در عمق یک متری کاوش کنند. فلزیاب های تقریحی vlf؛ گزینه ای مناسب برای کاوش عتیقه و اشیاء مدفون کوچک در عمق یک متری زمین میباشند.

صفحه نمایش دیجیتال: بسیاری از انواع فلزیاب های نوع تفریحی دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند که اطلاعاتی مانند نوع فلز، عمق و قدرت سیگنال را به راحتی نمایش میدهند.

قدرت تفکیک: بعضی از انواع فلزیاب هایVLF پیشرفته اغلب دارای قابلیت تفکیک فلزات آهنی از غیر آهنی میباشند.

یکی از فلزیاب های پر فروش از نوع حرفه ای فلزیابGarrett است، این نوع فلزیاب ها دارای قیمت مناسب، کاربری آسان و عمق کاوش قابل قبولی هستند، که توانسته اند و برای طیف وسیعی از کاربردها مانند جستجوی سکه، جواهرات و اشیاء مدفون شده گزینه مناسبی باشند.

فلزیاب‌های حرفه‌ای (PI)

فلزیاب‌های PI  یا همان فلزیاب‌های حرفه‌ای نوعی دیگر از دستگاه های گنج یابی هستند که به عنوان ابزارهایی قدرتمند دربین  کاوشگران حرفه ای و باتجربه شناخته شده اند. این نوع فلزیاب‌ها  به دلیل داشتن ویژگی هایی چون دقت بالا، عمق کاوش زیاد محبوبیت بسیار بالایی دارند.

مزایای فلزیاب‌های حرفه‌ای

عمق کاوش زیاد:  فلزیاب  نوعPI در مقایسه با نوع VLF دارای عمق کاوش بسیار بالایی است، بطوری که اشیاء مدفون شده ای که تا عمقی بیشتر از یک متر قرار گرفته باشند را شناسایی میکند.

دقت بالا:  این نوع فلزیاب نسبت به فلزیاب‌ نوع تفریحی، دارای دقت بالاتری میباشد و قادراست  نوع و موقعیت فلزات را به راحتی تشخیص دهد.

قدرت تفکیک بالا: قدرت تفکیک بالای فلزات ارزشمند و فلزات ناخالص یکی دیگر از صفات بارز این نوع میباشد.

فلزیاب ها چه کاربردهایی دارند؟

از جمله مهمترین کاربردهای فلزیاب ها و گنج یاب ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. جستجوی گنجینه‌های باستانی
  2. یافتن فلزات ارزشمند در معادن
  3. کشف اشیاء مدفون شده در اعماق زمین

نحوه انتخاب فلزیاب مناسب

انتخاب فلزیاب مناسب به نیازها، بودجه و سطح تجربه کاربر بستگی دارد. برای انتخاب فلزیاب مناسب، باید فاکتورهایی مانند نوع کاربری، عمق کاوش مورد نیاز،  ویژگی‌های زمین و سطح مهارت خود را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال  یک فلزیاب سبک و کم‌حجم برای کاوش‌های تفریحی هستید،  یک فلزیاب تفریحی VLF  انتخاب مناسبی است. در غیر اینصورت یک کاوش حرفه ای فقط با فلزیاب های نوع PIامکان پذیر میباشد.

قبل از اقدام به خرید فلزیاب به جهت اطمینان از قلزیاب انتخابیتان حتما با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

بررسی اجزاء سازنده هر فلزیاب

همانگونه که میدانید؛که فلزیاب‌ها دستگاه هایی جادویی و شگفت‌انگیزی هستند که اشیاء پر رمز و راز مدفون شده در دل خاک را به راحتی پیدا مینمایند، به عبارتی تمام رازهای نهفته شده در دل زمین، دیوار، معادن و… توسط فلزیاب ها برملا میشوند، این دستگاه های دفینه یابی به کاوشگران در یافتن گنجینه‌های پنهان در دل خاک کمک می‌کنند.

فلزیابها بطور کلی طراحی ظاهری ساده ای دارند،اما در پس این  ظاهر ساده آنها، اجزایی پیچیده نهفته است که عبارتند از:

جعبه کنترل:

جعبه کنترل،که مغز متفکر فلزیاب، محسوب میشود وظیفه مهمی چون پردازش اطلاعات را بر عهده دارد،در این بخش، تمام عملیات کنترلی دستگاه، پردازش اطلاعات دریافتی از سنسورها و نمایش آنها بر روی صفحه نمایش انجام می‌شود.

تثبیت کننده:

در این بخش همانگونه که از نامش مشخص است وظیفه حفظ تعادل و پایداری فلزیاب در حین کاوش ایفا میشود؛ بطوری که تمامی لرزش‌های اضافی و ناپایدار دستگاه  توسط این بخش از دستگاه کنترل میشود تا کاوشگر بتواند کاوشی هرچه دقیق‌تر و مطمئن‌تر داشته باشد، بطور کلی این بخش از دستگاه مانند ستون فقرات در بدن عمل میکند.

کویل جستجو:

با توجه به وظیفه ای که این بخش از دستگاه فلزیاب برعهده دارد، میتوانیم به عنوان قلب تپنده دستگاه از آن یاد کنیم؛کویل جستجو وظیفه مهمی در کشف انواع فلزات دارد که با ایجاد میدان مغناطیسی به تشخیص هر نوع فلز و طلا و… میپردازد، بطور کلی اندازه و کیفیت کویل نقش مهمی در عمق کاوش و قدرت تشخیص فلزات دارد.

پل ارتباطی یا شفت:

به میله ای که کویل جستجو را به جعبه کنترل متصل می‌ نماید، شفت میگویند؛ وجود این بخش از دستگاه  باعث میشود شما بتوانید دستگاه را در زمان کاوش به راحتی در دست بگیرید.طول و جنس شفت باید متناسب با قد و فیزیک کاربر وقابل تنظیم باشد، تا از خستگی و ناراحتی در حین کاوش جلوگیری شود.

از آنجایی که هر دستگاه فلزیاب دارای عملکردها، تنظیماتی متفاوت از یکدیگر میباشند، بنابراین شرکت خرید و فروش گلد اسمیت توصیه میکند حتما به یک نمایندگی معتبر فروش فلزیاب مراجعه کرده و از مهندسین آن مشورت های لازم را دریافت نمایید. تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بررسی کاربردهای فلزیاب

کاربرد فلزیاب‌ها فراتر از کاوش‌های تفریحی و گنج یابی است.که میتوان موارد زیر را ذکر کرد:

  • امنیت فرودگاه‌ها و زندان‌ها: برای یافتن سلاح و اشیاء ممنوعه
  • موزه‌ها: برای یافتن اشیاء گمشده یا دفن شده
  • کشف میادین مین: برای پاکسازی مناطق آلوده به مین
  • کاوش‌های باستان‌شناسی: برای یافتن اشیاء باستانی

فلزیاب‌ها ابزارهایی هستند که با ایجاد میدان مغناطیسی شروع تجزیه و تحلیل نوع فلزات شناسایی شده، عمق کاوش آن را تعیین می‌کند.

بررسی قیمت فلزیاب ها

از آنجایی که فلزیاب ها انواع مختلفی دارند، بنابراین، قیمت هر فلزیاب‌ نیز متفاوت بوده و طیف گسترده‌ای دارد، بطور کلی قیمت فلزیاب براساس عوامل متعددی چون نوع دستگاه، برند و کشور سازنده، ویژگی ها و قابلیت های آن متفاوت میباشد.

منبع: گلد اسمیت


برچسب ها

مطالب مشابه